Voice search is het geven van een gesproken zoekopdracht aan de spraak-assistent van een zoekmachine. Bijvoorbeeld aan een smart speaker of smartphone zoals “Hé Siri, gaat het regenen vanavond?” Hoewel de meeste zoekopdrachten nu nog ingetypt worden is de verwachting dat zoeken via Voice search het meest gebruikt gaat worden in de komende jaren.
Wat is het grote voordeel van Voice search?
De grootste voordelen van Voice Search zijn allereerst de snelheid. Je kan immers een zoekopdracht sneller inspreken dan intypen en daarnaast krijg je gericht antwoord op de gestelde vraag. Een tweede voordeel is het gemak. Je hoeft niet meer jouw telefoon te zoeken of je laptop op te starten om een zoekopdracht in te typen. Je roept nu gewoon jouw telefoon of smart speaker, spreekt de zoekopdracht in en het antwoord word je vervolgens voorgelezen.
Wat zijn de gevolgen voor mijn website?
Het belangrijkste onderscheid bij een getypte of een gesproken zoekopdracht is de lengte en het aantal woorden van de opdracht.
Wil je bijvoorbeeld weten tot hoe laat een supermarkt geopend is, kun je als zoekopdracht de vraag intypen: openingstijden supermarkten in plaatsnaam. Bij Voice search stel je dan de vraag: Tot hoe laat zijn de supermarkten in plaatsnaam geopend?
Kortom bij Voice search zijn de zoekopdrachten niet alleen langer maar ze worden ook vaker als vraag gesteld. De verschillen in de lengte en formulering hebben daarmee gevolgen voor de vindbaarheid van een website. Zoekmachines willen altijd het beste resultaat bij een zoekopdracht. Daarom zal een website, waar de gesproken opdracht direct vindbaar is, beter scoren dan een website waar dit niet het geval is.
Hoe kan ik mijn website hiervoor verbeteren?
Een website kan je hiervoor verbeteren door naast de normale SEO ook Voice search SEO toe te passen. Daarmee optimaliseren we een website voor gesproken opdrachten. Om met een gesproken zoekopdracht beter te scoren in een zoekmachine, is het belangrijk om de inhoud op een website aan te passen. Niet alleen moeten er losse zoekwoorden in teksten staan maar ook zoekwoord combinaties die bestaan uit meerdere woorden, de zogenoemde longtail keywords.
Daarnaast moet de inhoud meer conversatie gericht zijn omdat een ingesproken zoekopdracht wordt beantwoord met een uitgesproken antwoord.
Door in de tekst specifieke antwoorden te geven op zoekvragen die beginnen met ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘hoe’, ‘waarom’ en ‘wanneer’, kan een zoekmachine gericht antwoord geven op de gestelde vraag.
Wanneer we bijvoorbeeld op een website de vraag:
“Tot hoe laat zijn de supermarkten in plaatsnaam geopend?” toevoegen met als antwoord:
” In plaatsnaam zijn de supermarkten van maandag tot en met vrijdag geopend tot 10 uur s ’avonds en op zaterdag tot 9 uur s ‘avonds.” kan een zoekmachine op de ingesproken vraag direct een specifiek antwoord geven.
Kortom de inhoud moet zo aangepast worden dat deze antwoorden kan geven op vragen waar jouw potentiële klanten mee zitten. Andere mogelijkheden om jouw website meer geschikt te maken voor voice search zijn:
- Het toevoegen van FAQ pagina’s aan jouw website, met de meest gestelde vragen over jouw producten of dienstverlening.
- Het toevoegen van pagina’s met uitleg, in de vorm van “Wat is” vragen, over begrippen waar jouw klanten mee te maken krijgen als zij jouw producten of diensten afnemen.
Tot slot is het belangrijk dat jouw website zo mobiel vriendelijk mogelijk is. Veel gesproken zoekwoorden zullen afkomstig zijn van telefoons of tablets. Is jouw site vervolgens niet geoptimaliseerd voor deze apparaten, dan zal bijvoorbeeld Google eerder kiezen voor een website die dit wel is.
Waar kan ik meer informatie krijgen over Voice search optimalisatie?
Voor meer informatie over Voice search kun je contact opnemen met Afitto Internetmarketing. Wil jij een voorsprong hebben op jouw concurrentie met een website die is ingericht voor Voice search en ook nog mobiel vriendelijk is? Onze specialisten helpen je graag met het verbeteren van jouw site.